بازی Golem بر اساس افسانه قرن شانزدهمی گولم پراگ است؛ موجودی انساننما که خاخام لئو برای محافظت از مردمش، به شکل مجسمهی سفالی متحرکی ساخته است. در بازی Golem، بازیکنان نقش خاخامهایی را بر عهده میگیرند که این موجودات قدرتمند را خلق کردهاند و آنها را رشد میدهند تا تحت کنترل دانشآموزان، در اطراف محلههای پراگ پرسه بزنند. مراقب باشید؛ زیرا اگر یک گولم بیشازحد قدرتمند شود، هر چیزی را که در سر راه خود با آن روبرو شود، نابود میکند. بازیکنان حتی در مواقعی مجبور میشوند گولمهای خود را بکشند. افسانه گولم یکی از جذابترین داستانهای جهان است و ریشه در سنت یهودیان دارد. در بازی رومیزی Golem، این داستان در قالب یک بازی استراتژیک و پیچیده طراحیشده است که در آن بازیکنان نقش این عالمان را بر عهده دارند.
7.4
1-4 نفر
3.99
14 سال به بالا
90 تا 120 دقیقه
بازی استراتژیک
در Golem، شما خاخامی هستید که گولمها را خلق میکنید و آنها را برای کار میفرستید، دانشآموزان را هدایت میکنید تا گولمها را کنترل کنند، کتابهای علمی را جمعآوری میکنید و آثاری بینظیر میسازید. این بازی در چهار نوبت انجام میشود که به چند مرحله تقسیم میشود. شما نوبت خود را با حرکت دادن گولمهای خود در سه مسیر آغاز میکنید. این مسیرها درواقع خیابانهایی هستند که در امتداد آنها، مناطق مختلف پراگ به تصویر کشیده شدهاند. هر نقطهای که گولم شما در آن ایستاده باشد، برای شما امتیازی خاص خواهد داشت که در آن نوبت میتوانید از آن استفاده کنید.
برای شروع بازی یک تخته بزرگ به همراه کاشیهای نشاندهنده محلهها در وسط قرار میگیرند. این تخته دارای سه خیابان مجزا است که گولمهای شما همراه با دانشآموزانی که سعی میکنند آنها را کنترل کنند، در آنها پرسه میزنند. هر خیابان با یکی از سه منبع بازی (سکه، سفال و دانش) عجین شده است. در این بازی یک برج مرمری به نام کنیسه وجود دارد که در آن تیلههای سفید، سیاه، قرمز، آبی و زرد در پنج ردیف، ریخته شدهاند. این بازی در 4 دور برگزار میشود و شما در هر دور، 3 مرحله برای انجام یک اکشن خواهید داشت. در هر مرحله، شما میتوانید یک سنگ مرمر بردارید و اکشنهای متعلق به آن ردیف را انجام دهید یا مهره خاخام خود را روی یک کاشی اکشن از مجموعه کاشیهایی که وجود دارند، قرار دهید. در هر نوبت ترتیب چینش این کاشیها عوض میشود.
هر راند از بازی، به ترتیب زیر پیش میرود:
پنج اکشن برای مرمرها وجود دارد که میتوانید از بین آنها، یکی را انتخاب کنید. هر چه تعداد سنگهای مرمر پشت سرهم بیشتر باشد، اثر آن نیز بیشتر است. این پنج عمل عبارتند از:
ترتیب نوبتها بر اساس قرار دادن خاخامها در مرحله 3 تغییر میکند.
اگر به اهداف پایان نوبت خود برسید، با شخصیتهای تأثیرگذاری برخورد خواهید کرد. آنها معمولاً دو تیله رنگی مرمری را که شما میخواهید برایتان لیست میکنند. (به یاد داشته باشید برای رسیدن به این هدف باید رنگ سفید را بردارید.) اگر به این اهداف رسیدید، میتوانید اکشن قسمت پایین کارت را اجرا کنید که به شما این امکان را میدهد که سکه بگیرید یا سکههایی که دارید را درازای تواناییهای خاص خرج کنید.
اگر گولم شما در خیابان از دانشآموز شما گذشته است، باید به ازای هر فضای خالی که بین آن دو وجود دارد، یک دانش هزینه کنید. اگر نمیتوانید این هزینه را بپردازید، با یک جریمه سخت VP مواجه خواهید شد.
شما این کارها را برای 4 راند انجام خواهید داد.
رنگ مرمری که انتخاب میکنید روی اتفاقات صفحه اصلی بازی تأثیرگذار است:
بهطورکلی شما در هر نوبت، دو بار سنگ مرمر برمیدارید و یک اکشن مربوط به مهره خاخام را نیز انجام میدهید.
تختهبازی به سه بخش تقسیم میشود:
هر یک از 3 خیابان بازی، نقش بزرگی در امتیازدهی پایان بازی دارند. هنگام ارتقاء و توسعه هر بخش، نهتنها مزایایی درون بازی دریافت میکنید، بلکه یک منورا (یکی از سمبلهای مذهبی یهودیان) از آن رنگ را نیز در تختهبازی قرار میدهید. در پایان بازی، برای هر رنگ، VP هایی برابر با (تعداد منوراهای آن رنگ) x (تعداد دستاوردهای آن رنگ) به دست میآورید. دستاوردهای شما، به ترتیب، تعداد ستونهای دارای کتاب، تعداد گولمهای ساختهشده و تعداد صنایعدستی است که توانستهاید به آنها دستیابید. در پایان باید امتیازات نهایی بازی را ارزیابی کنید و کسی که بیشترین امتیاز را گرفته باشد برنده بازی خواهد بود.
دیزاینر
Flaminia Brasini
Virginio Gigli
Simone Luciani
طراح
Roberto Grasso (I)
ناشران
Cranio Creations
CrowD Games
Delta Vision Publishing
Galápagos Jogos
Game Harbor
Intrafin Games
Korea Boardgames Co., Ltd.
Lord of Boards
Maldito Games
Portal Games
TLAMA games
توسعه دهنده
–
مکانیزم ها
Action Drafting
Income
Set Collection
Variable Player Powers
Variable Set-up
Worker Placement
به بازی رومیزی زیبای Scythe خوشآمدید.
بازی Scythe داستان زمستانی سرد و بیروح را در دهه 1920 در اروپا روایت میکند. چندین سال است که جنگ جهانی اول پایانیافته و حال کشورهای منطقه، به فکر بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند. این در حالی است که هنوز خاکسترهای باقیمانده از جنگ، بر روی برفها نشسته و همهجا را تاریک میکنند و بسیاری از ماشینهای جنگی هنوز در گوشه و کنار شهرها مشاهده میشوند و برخی از آنها نیز، برای اهداف غیرجنگی، مانند کشاورزی و دیگر صنایع استفاده میشوند. بااینکه همهچیز در ظاهر، سرد اما آرام است، اما اوضاع قرار نیست به این شکل باقی بماند. دولتمردانی که بالاخره صلح و پایان جنگی مخوف را قبول کرده بودند، باز به فکر غارت و تأمین منابع خود افتادهاند.
اطلاعات بیشتر درمورد بازی Scythe در گیک بازی:
گیکبازی کاملترین و بهروزترین مرجع سرگرمی در ایران است که برای مخاطبان خود همواره بهترین و نوینترین سرگرمیهای روز دنیا را در زمینههای گوناگون و متنوع بررسی و معرفی میکند.
اشتراک گزاری در: