صفحه نخست / بردگیم / بازی Zapotec
بازی Zapotec در گیک بازی
امتیاز شما به این بازی

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapotec

بازی Zapotec یک بازی استراتژیک با اکشن‌های سریع برای مدیریت منابع، ساخت ساختمان‌ها، معابد و اهرام باشکوه است. در بازی Zapotec، قرار است در سه دره در اطراف پایتخت، با ساخت معابد، مزارع ذرت و دهکده‌ها، منابع موردنیاز برای ساختن اهرام، اجرای آیین قربانی کردن برای خدایان و انجام مراسم‌های مذهبی را به دست آورید.

در بازی Zapotec باستانی، به تمدن زاپوتک سفر خواهید کرد و زندگی در آن دوران را تجربه می‌کنید. زاپوتک نام تمدنی باستانی در کلمبیای کنونی است که در دره اوآخاکا در آمریکای مرکزی شکل گرفت.

شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که فرهنگ آن‌ها به حداقل 2500 سال قبل بازمی‌گردد. بقایای شهر باستانی مونته آلبان به شکل ساختمان‌ها، مقبره‌های باشکوه و جواهرات طلایی کارشده، گواه این تمدن بزرگ است.

سال انتشار:
2022
امتیاز BGG:

7.3

تعداد بازیکنان:

1-4 نفر

درجه سختی:

3.08

رده سنی:

12 سال به بالا

مدت زمان بازی:

60 تا 90 دقیقه

نوع:

بازی استراتژیک

  • داستان بازی Zapotec در گیک بازی

    در سرتاسر جهان، کشورهای مختلف، بردگیم‌های منحصربه‌فرد فرهنگ و تمدن باستانی خود را طراحی و عرضه کرده‌اند تا انعکاسی از سنت‌ها، ارزش‌ها و تاریخ آن‌ها باشد. یکی از این بازی‌های رومیزی جذاب، بازی Zapotec است که از تمدن Zapotec در منطقه Oaxaca مکزیک سرچشمه می‌گیرد.

    قوانین بازی Zapotec

    بازی Zapotec از سه منطقه باستانی در اطراف پایتخت این تمدن تشکیل‌شده که به خدایان قدرتمند اتلا، اوکوتلان و میتلا اختصاص‌یافته‌اند. در هر یک از این مناطق، سه زیست‌بوم دشت، کوهستان و جنگل وجود دارد. در هر یک از این زمین‌ها انواع سازه‌ها شامل معابد، دهکده‌ها و مزارع ذرت پخش‌شده‌اند. باقی فضای تخته‌بازی نیز برای اهرام، انجام معاملات و مسیر آیین قربانی کردن مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

    هرکدام از این زیست‌بوم‌ها، بسته به تعداد بازیکنان، مناطقی برای ساخت سه تا پنج سازه دارد. در تمامی این مناطق، یک منبع اولیه (چوب، آجر، سنگ) و یک منبع پیشرفته (ذرت، طلا، کشیش) تولید می‌شود.

    برد بازی Zapotec هر بازیکن، یک شبکه 3×3 را به تصویر می‌کشد که هر خط و ستون نشان‌دهنده منبع اولیه‌ای است که تولید می‌شود. هر بازیکن با 9 خانه، یک قصر، 6 قطعه هرم، یکی از هر منبع اصلی (یک آجر، یک سنگ، یک چوب)، و همچنین 6 کارت اکشن که به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند، بازی را شروع می‌کند.

    در بازی Zapotec هر کارت نشان‌دهنده سه چیز است:

    1. دو ردیف یا ستون در صفحه بازیکن که قابلیت این را دارد که هنگام بازی فعال شود. از بین این دو ردیف یا ستون، بازیکن باید یکی را انتخاب کند.
    2. فضایی که بازیکن مجاز به ساخت‌وساز در آن خواهد بود. این فضا می‌تواند یک منطقه باشد؛ یعنی شما فقط اجازه ساخت‌وساز در یک منطقه خاص رادارید، یا نقطه‌ای از یک زیست‌بوم باشد؛ یعنی شما می‌توانید در هر نقطه از یک زیست‌بوم چیزی بسازید و یا یک ساختمان باشد؛ یعنی فقط باید آن سازه خاص در هر نقطه‌ای از تخته‌بازی بسازید.
    3. عددی که ترتیب بازیکنان را تعیین می‌کند.

    بازی Zapotec تنها در پنج دور بازی می‌شود. در هر نوبت، بازیکنان ابتدا به‌طور هم‌زمان یکی از کارت‌های اکشن خود را انتخاب کرده و آن را به یکدیگر نشان می‌دهند. با نشان دادن کارت‌ها، ترتیب بازیکنان از روی عددهای روی کارت‌ها مشخص می‌شود. سپس بازیکنان به ترتیب، به جمع‌آوری درآمد خود می‌پردازند. آن‌ها سطر یا ستون منبع اصلی را که در کارت نشان داده‌شده را انتخاب می‌کنند و هر آنچه آن خط یا ستون نشان می‌دهد را تولید می‌کنند.

    در ابتدا بازیکنان فقط یک محصول تولید می‌کنند، اما هر چه دهکده‌های بیشتری بسازند، منابع بیشتری تولید خواهند کرد. سپس دوباره به ترتیب نوبت، هر بازیکن مرحله دوم اکشن خود را کامل می‌کند.

    حال نوبت سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود که شامل معاملات تجاری، ساخت اهرام،اجرای مراسم‌ها و آیین قربانی کردن. یک بازیکن می‌تواند این اقدامات را به هر ترتیبی که بخواهد و هرچند بار که بخواهد اجرا کند.

    معاملات تجاری

    در بازی Zapotec یک بازیکن می‌تواند در هر معامله، یک، دو یا سه طلا هزینه کند. همیشه سه گزینه قابل معامله برای همه بازیکنان در دسترس است، اما پس از خرید یکی از آن‌ها، گزینه‌های باقی‌مانده دیگر از دسترس خارج‌شده و با یک معامله تصادفی دیگر جایگزین می‌شوند. معاملات همیشه با طلا انجام می‌شوند. اما شما با پرداخت یک، دو و یا سه طلا، چه معاملاتی می‌توانید انجام دهید:

    • با پرداخت یک طلا، دو منبع خاص دریافت کنید.
    • با پرداخت دو طلا، از یک آپشن در بازی، مانند آپشن تعویض منابع با یکدیگر استفاده کنید. (یک‌بار در هر نوبت)
    • با پرداخت سه طلا، معاملات پرسودی مانند خرید یک مزرعه ذرت تنها با استفاده از یک منبع سنگ، انجام دهید.

    یک بازیکن می‌تواند تا سه معامله در یک دور و یک معامله با ارزش خاص انجام دهد.

    ساخت اهرام

    در زمینهٔ ساخت اهرام، شما می‌توانید ساخت یک هرم جدید را در فضاهای تعیین‌شده شروع کنید و یا اهرام قبلی را تکمیل کنید. یک هرم می‌تواند تا سه قسمت داشته باشد که هرکدام توسط بازیکنان مختلف ساخته شوند. هر قسمت برای ساخته‌شدن به هر سه منبع اصلی به همراه یک کشیش نیاز دارد. یک بازیکن می‌تواند بیش از یک‌تکه از یک هرم را در یک نوبت، اما در هرم‌های مختلف بسازد. در پایان بازی، این اهرام امتیاز جداگانه‌ای بر روی ساختمان یا زمینی که به آن مرتبط هستند اضافه می‌کنند.

    مراسم‌های مذهبی

    سه مراسم به‌صورت تصادفی در ابتدای بازی انتخاب می‌شوند. یک بازیکن می‌تواند یک‌بار در هر یک از آن‌ها شرکت کند. اجرای هر مراسم، به یک کشیش و یک طلا نیاز دارد. در پایان بازی مراسم‌ها، امتیازاتی را به مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و منابع باقی‌مانده در دست بازیکن اضافه می‌کنند.

    آیین قربانی کردن

    قربانی کردن به بازیکن اجازه می‌دهد تا در مسیر 12 مرحله‌ای این اکشن پیشروی کند. شما در هر مرحله می‌توانید چیزهای مختلفی مانند امتیاز یا معاملات ارزان‌تر منابع و یا اجرای ارزان‌تر مراسم‌ها را دریافت کنید. برای قربانی کردن همیشه به یک کشیش نیاز دارید؛ بااین‌حال یک بازیکن باید از 2 تا 5 ذرت، وابسته به تعداد مراحلی که می‌خواهد بگذراند، خرج کند.

    هنگامی‌که اکشن‌های مربوط به سرمایه‌گذاری برای هر بازیکن تمام شود، آن‌ها می‌توانند به ساخت‌وساز بپردازند. هر بازیکن اجازه ساخت‌وساز در مناطق نشان داده‌شده در کارت اکشن خود را دارد. ساخت روستاها، معابد و مزارع هرکدام به دو منبع اصلی و ساخت کاخ به سه منبع نیاز دارد. ساخت سه مورد اول، باعث می‌شود که کاشی‌هایی که در آن‌ها ساخت‌وساز کرده‌اید به شما تعلق‌گرفته و با پخش کردن آن‌ها در تخته‌بازی خود، در آینده تولیدات خود را افزایش دهید. اما کاخ‌ها این امکان را برای شما فراهم نکرده و تنها امتیاز دو ساختمان را برای شما جمع می‌کنند.

    پس از ساخت، هر بازیکن بسته به تعداد ساختمان‌هایی که در لوکیشن املاک خود دارد، امتیاز اضافه دریافت می‌کند. نحوه امتیازدهی ساختمان‌ها در هر دور با دور قبلی فرق خواهد داشت.

    درنهایت، بازیکنان یکی از کارت‌های Action موجود را می‌کشد و عملاً دست خود را با شش کارت پر می‌کند.

    پس از پاک‌سازی، دور جدید آغاز می‌شود. پاک‌سازی شامل یک کارت دارایی اضافه جدید و مجموعه جدیدی از کارت‌های Action نمایش داده‌شده است. پس از دور پنجم، بازیکنان امتیازات موجود خود را جمع می‌کنند. بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده است.

    بازی Zapotec همچنین یک حالت انفرادی برای بازی در برابر Cocijobot، خدای باران مردم Zapotec ارائه می‌دهد.

  • دیزاینر

    Fabio Lopiano

    طراح

    Zbigniew Umgelter
    Aleksander Zawada

    ناشران

    Board&Dice
    Kobold Spieleverlag
    Maldito Games
    Pixie Games
    テンデイズゲームズ(TendaysGames)

    توسعه دهنده

    Małgorzata Mitura

    مکانیزم ها

    Area Majority / Influence
    Hand Management
    Open Drafting
    Simultaneous Action Selection
    Solo / Solitaire Game
    Turn Order: Stat-Based

Subscribe
Notify of
guest
0 همه نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

اشتراک گزاری در: