صفحه نخست / بردگیم / بازی Golem
golem
امتیاز شما به این بازی

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Golem

بازی Golem بر اساس افسانه قرن شانزدهمی گولم پراگ است؛ موجودی انسان‌نما که خاخام لئو برای محافظت از مردمش، به شکل مجسمه‌ی سفالی متحرکی ساخته است. در بازی Golem، بازیکنان نقش خاخام‌هایی را بر عهده می‌گیرند که این موجودات قدرتمند را خلق کرده‌ا‌ند و آن‌ها را رشد می‌دهند تا تحت کنترل دانش‌آموزان، در اطراف محله‌های پراگ پرسه بزنند. مراقب باشید؛ زیرا اگر یک گولم بیش‌ازحد قدرتمند شود، هر چیزی را که در سر راه خود با آن روبرو ‌شود، نابود می‌کند. بازیکنان حتی در مواقعی مجبور می‌شوند گولم‌های خود را بکشند. افسانه گولم یکی از جذاب‌ترین داستان‌های جهان است و ریشه در سنت یهودیان دارد. در بازی رومیزی Golem، این داستان در قالب یک بازی استراتژیک و پیچیده طراحی‌شده است که در آن بازیکنان نقش این عالمان را بر عهده‌ دارند.

سال انتشار:
2021
امتیاز BGG:

7.4

تعداد بازیکنان:

1-4 نفر

درجه سختی:

3.99

رده سنی:

14 سال به بالا

مدت زمان بازی:

90 تا 120 دقیقه

نوع:

بازی استراتژیک

  • داستان بازی

    در Golem، شما خاخامی هستید که گولم‌ها را خلق می‌کنید و آن‌ها را برای کار می‌فرستید، دانش‌آموزان را هدایت می‌کنید تا گولم‌ها را کنترل کنند، کتاب‌های علمی را جمع‌آوری می‌کنید و آثاری بی‌نظیر می‌سازید. این بازی در چهار نوبت انجام می‌شود که به چند مرحله تقسیم می‌شود. شما نوبت خود را با حرکت دادن گولم‌های خود در سه مسیر آغاز می‌کنید. این مسیرها درواقع خیابان‌هایی هستند که در امتداد آن‌ها، مناطق مختلف پراگ به تصویر کشیده شده‌اند. هر نقطه‌ای که گولم شما در آن ایستاده باشد، برای شما امتیازی خاص خواهد داشت که در آن نوبت می‌توانید از آن استفاده کنید.

    قوانین بازی

    برای شروع بازی یک ‌تخته بزرگ به همراه کاشی‌های نشان‌دهنده محله‌ها در وسط قرار می‌گیرند. این تخته دارای سه خیابان مجزا است که گولم‌های شما همراه با دانش‌آموزانی که سعی می‌کنند آن‌ها را کنترل کنند، در آن‌ها پرسه می‌زنند. هر خیابان با یکی از سه منبع بازی (سکه، سفال و دانش) عجین شده است. در این بازی یک برج مرمری به نام کنیسه وجود دارد که در آن تیله‌های سفید، سیاه، قرمز، آبی و زرد در پنج ردیف، ریخته شده‌اند. این بازی در 4 دور برگزار می‌شود و شما در هر دور، 3 مرحله برای انجام یک اکشن خواهید داشت. در هر مرحله، شما می‌توانید یک سنگ مرمر بردارید و اکشن‌های متعلق به آن ردیف را انجام دهید یا مهره خاخام خود را روی یک کاشی اکشن از مجموعه کاشی‌هایی که وجود دارند، قرار دهید. در هر نوبت ترتیب چینش این کاشی‌ها عوض می‌شود.

    هر راند از بازی، به ترتیب زیر پیش می‌رود:

    • تخته را بچینید؛ تیله‌های مرمری را برداشته و دوباره داخل کنیسه بیندازید و کاشی‌های اکشن را جای‌گذاری کنید.
    • گولم‌های خود را حرکت دهید. هر‌چه گولم‌های بیشتری در صفحه بازی قرار دهید، در مسیر ردیابی گولم‌ها مرتبه بالاتری خواهید داشت و فضاهای بیشتری برای جابه‌جایی گولم‌های خود نیز به دست خواهید آورد. یادتان باشد جابه‌جایی گولم‌ها به‌صورت پشت سر هم، از کنار دانش‌آموزانتان، هزینه‌بر خواهد بود. درنهایت تعداد حرکت گولم شما به‌اضافه عدد کارت انتهای راند که معمولاً 2 یا 3 است، نشان‌دهنده شماره شما در این مسیر است،
    • اکشن‌ها: این مرحله مهم‌ترین بخش برای هر بازیکن در هر نوبت به شمار می‌آید. شما می‌توانید یا اکشن برداشتن سنگ مرمر را انتخاب ‌کنید یا خاخام خود را روی یک کاشی اکشن قرار ‌دهید. کاشی‌های اکشن به‌صورت تصادفی به ترتیب چیده می‌شوند و شما نمی‌توانید کاشی را انتخاب کنید که قبلاً توسط بازیکن دیگری انتخاب‌شده است. هر چه کاشی خود را در مسیر بالاتر انتخاب کنید، زودتر می‌توانید حرکت بعدی خود را انجام دهید.

    پنج اکشن برای مرمرها وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها، یکی را انتخاب کنید. هر چه تعداد سنگ‌های مرمر پشت سر‌هم بیشتر باشد، اثر آن نیز بیشتر است. این پنج عمل عبارتند از:

    • شما می‌توانید از دانش خود هزینه کنید و از فضاهایی که گولم‌‌‌‌هایتان در آن هستند، بهره‌مند شوید. فضاهای پیشرفته‌تر امتیازات جذابی دارند؛ اما اگر گولم‌ها را بیش‌ازحد از دانش‌آموزان خود دور کنید ممکن است برایتان خطرناک باشد.
    • می‌توانید سفال به دست آورید، یک آپدیت برای گولم خود بخرید و یک گولم جدید در صفحه قرار دهید.
    • شما می‌توانید سکه به دست آورید، یک فیچر برای صنایع‌دستی خود بخرید، و یک شمش طلا بخرید تا به باز کردن قفل یک صنایع‌دستی جدید کمک کند.
    • می‌توانید دانش کسب کنید، دانش پیشین خود را ارتقاء دهید و کارت کتاب بخرید.
    • اکشن Mirror به شما امکان می‌دهد هر یک از چهار عمل ذکرشده را درازای پرداخت یک سکه انجام دهید.

    ترتیب نوبت‌ها بر اساس قرار دادن خاخام‌ها در مرحله 3 تغییر می‌کند.

    اگر به اهداف پایان نوبت خود برسید، با شخصیت‌های تأثیرگذاری برخورد خواهید کرد. آن‌ها معمولاً دو تیله رنگی مرمری را که شما می‌خواهید برایتان لیست می‌کنند. (به یاد داشته باشید برای رسیدن به این هدف باید رنگ سفید را بردارید.) اگر به این اهداف رسیدید، می‌توانید اکشن قسمت پایین کارت را اجرا کنید که به شما این امکان را می‌دهد که سکه بگیرید یا سکه‌هایی که دارید را درازای توانایی‌های خاص خرج کنید.

    اگر گولم شما در خیابان از دانش‌آموز شما گذشته است، باید به ازای هر فضای خالی که بین آن دو وجود دارد، یک دانش هزینه کنید. اگر نمی‌توانید این هزینه را بپردازید، با یک جریمه سخت VP مواجه خواهید شد.

    شما این کارها را برای 4 راند انجام خواهید داد.

    رنگ مرمری که انتخاب می‌کنید روی اتفاقات صفحه اصلی بازی تأثیرگذار است:

    • سنگ مرمر زرد: دانش‌آموز را به سمت خیابان سکه حرکت می‌دهد.
    • سنگ مرمر قرمز: دانش‌آموز را در خیابان سفالی حرکت می‌دهد.
    • سنگ مرمر آبی: دانش‌آموز را در خیابان دانش حرکت می‌دهد.
    • سنگ مرمر سفید: این سنگ مرمر، سنگی وحشی است که برای پایان آن راند برداشته می‌شود و هیچ دانش‌آموزی را تکان نمی‌دهد.
    • سنگ مرمر سیاه: دو دانش‌آموز را حرکت می‌دهد، اما شما را از انجام اکشن‌های مربوط به پایان هر راند محروم می‌کند.

    به‌طورکلی شما در هر نوبت، دو بار سنگ مرمر برمی‌دارید و یک اکشن مربوط به مهره خاخام را نیز انجام می‌دهید.

    تخته‌بازی به سه بخش تقسیم می‌شود:

    • بخش آبی به شما این امکان را می‌دهد که کارت‌های کتاب را به دست آورید که هرکدام از آن‌ها پاداش کوچکی به شما می‌دهند. کتاب‌ها در ستون‌هایی با کارت‌های یک‌رنگ قرار می‌گیرند و با قرار دادن کارت جدید، کارت‌های قبلی در ستون دوباره فعال می‌شوند. این بخش یک مسیر مطالعه را تشکیل می‌دهد که هر چه در آن بالاتر بروید، کتاب‌های بیشتری را می‌توانید در این ستون قرار دهید. با بیشتر شدن تعداد این حرکت‌ها، شما دانش بیشتری نیز کسب می‌کنید. درنهایت، وضعیت این بخش تعیین می‌کند که کدام گزینه درزمینهٔ پیشرفت در دانش را می‌توانید در طول بازی خریداری کنید.
    • بخش قرمز جایی است که می‌توانید گولم‌های جدید بسازید و یا با خرید فیچرهای جدید، گولم‌های خود را ارتقا دهید. این بخش همچنین شامل یک ردیاب برای‌Golem ها است که به شما درآمد VP می‌دهد و به شما یادآوری می‌کند که در هر دور، گولم‌های خود را چقدر حرکت دهید.
    • بخش زرد شامل صنایع‌دستی است که توسط شمش‌های طلای بسیار گران‌بها باز می‌شوند و برای بهبود و ارتقای آن‌ها نیز باید سکه پرداخت کنید. اگر بتوانید به این بخش دسترسی پیدا کنید، در هر نوبت، امتیازهای مختلفی کسب خواهید کرد.

    امتیازدهی

    هر یک از 3 خیابان بازی، نقش بزرگی در امتیازدهی پایان بازی دارند. هنگام ارتقاء و توسعه هر بخش، نه‌تنها مزایایی درون بازی دریافت می‌کنید، بلکه یک منورا (یکی از سمبل‌های مذهبی یهودیان) از آن رنگ را نیز در تخته‌بازی قرار می‌دهید. در پایان بازی، برای هر رنگ، VP هایی برابر با (تعداد منوراهای آن رنگ) x (تعداد دستاوردهای آن رنگ) به دست می‌آورید. دستاوردهای شما، به ترتیب، تعداد ستون‌های دارای کتاب، تعداد گولم‌های ساخته‌شده و تعداد صنایع‌دستی است که توانسته‌اید به آن‌ها دست‌یابید. در پایان باید امتیازات نهایی بازی را ارزیابی کنید و کسی که بیشترین امتیاز را گرفته باشد برنده بازی خواهد بود.

  • دیزاینر

    Flaminia Brasini
    Virginio Gigli
    Simone Luciani

    طراح

    Roberto Grasso (I)

    ناشران

    Cranio Creations
    CrowD Games
    Delta Vision Publishing
    Galápagos Jogos
    Game Harbor
    Intrafin Games
    Korea Boardgames Co., Ltd.
    Lord of Boards
    Maldito Games
    Portal Games
    TLAMA games

    توسعه دهنده

    مکانیزم ها

    Action Drafting
    Income
    Set Collection
    Variable Player Powers
    Variable Set-up
    Worker Placement

Subscribe
Notify of
guest
0 همه نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

اشتراک گزاری در: